vizuálne / virtuálne

virtualne

galéria online

zisti viac

Nakoľko je momentálne fungovanie galérie obmedzené, prinášame vám prostredníctvom "virtuálneho" sveta rôzne kreatívne, zábavné a edukačné možnosti.

Priamo v pohodlí vášho domova, si tak budete môcť vyskúšať rozličné techniky, vylúštiť tajničku, dozvedieť sa zaujímavosti, či aspoň na diaľku pozrieť výstavy.

Veríme, že takéto drobnosti spríjemnia váš deň a my budeme mať aspoň menšiu možnosť, ostať s vami naďalej v kontakte.

poznas galerie
Viac

Spoznáš galérie z obrázka? Bol si už v niektorej z nich? Alebo si okolo prechádzal? Všimol si si jednu zaujímavosť na vybraných galériach? Teraz pekne potráp svoje zmysly a skús uhádnuť správne odpovede…

pracovny 2 zosit
Viac

Milí školopovinní…📘😎😁
Pripravili sme pre vás kreatívny pracovný zošit, nakoľko nemáme aktuálne možnosť, stretávať sa osobne u nás v galérii. Budeme radi, ak sa aspoň zatiaľ zabavíme takto na diaľku. Listy budú postupne pribúdať, preto prosím pozorne sledujte našu stránku.

Pracovný zošit na stiahnutie tu

IMG_20200330_113250_067
Viac

Aaaaaaaaa mámeee tu kvíz, na rozcvičenie si našich mozgových buniek…👍😁🎨😎

Ako dobre poznáš Stálu expozíciu Turčianskej galérie v Martine? Otestuj sa a pochváľ sa výsledkami.😊🙃😗😎

Link tu: https://forms.gle/C41h4efadzdb3hR8A

IMG_20200401_154133_014
Viac

Vyplň čas zmysluplne a zahraj sa s Fullom online puzzle. 🧠👨‍🦱😎👩‍🦱👩👨 Stačí iba kliknúť na dole uvedený link a už skladáš.
Hra pre malých i veľkých…prajeme príjemnú zábavu🧩🧩🧩👏👌✌️

Zvestovanie – Ľudovít Fulla, olejomaľba na plátne, 1939🎨

link tu: https://im-a-puzzle.com/fulla_zvestovanie_8yzyj41s.puzzle

IMG_20200402_114859

Veľkonočné tvorenie

Viac

Milé deti, milí priatelia… ☺️😊🙃
Nakoľko sa nám blíži VEĽKÁ NOC, natočili sme pre vás návody, ako si možno ozdobiť vaše veľkonočné vajíčka 🥚
Na videu nájdete dva rôzne spôsoby mramorovania vajec.

1. časť videa / mramorovanie s farbami na mramorovanie 🎨
Je nám jasné, že asi nie všetci máme tieto farby v dosahu domova, prípadne si ich ešte môžete objednať, a tak sme vytvorili ďalšiu možnosť…

2. časť videa / mramorovanie s lakmi na nechty – určite malé dámy majú po ruke, chlapci vaše sestry👩‍🦱, prípadne vaše mamičky👩‍🦰

Prajeme veľa zábavy! Určite budeme radi, ak sa nám pochválite s vašími výtvormi.🥰🥚🙃

91494893_3036314139722031_2664518146169241600_n

Dielo mesiaca

Viac

Dielo mesiaca: apríl
V rámci programu Dielo mesiaca zo zbierok Turčianskej galérie pokračujeme aj za zatvorenými dverami aspoň v takejto virtuálnej podobe. Na mesiac apríl vyberáme obraz od Imricha Weinera-Kráľa – Morena, 1950-1955.
Obraz Morena vnikol v období po návrate Imra Weinera-Kráľa z Paríža, z ktorého bol v roku 1950 vyhostený. Otvoril tak novú kapitolu života, ktorá pre neho nezačala práve najlepšie. V roku 1951 bol zadržaný pri pokuse o ilegálne prekročenie hraníc. Zároveň po období strávenom v cudzine, narážal na rôznymi smermi vyhranené programy umeleckých kruhov, ktoré v tom čase utvárali umelecký život na Slovensku. Ako spomína sám autor: „Boli to roky, v ktorých som cítil, že som sa mnohému v tunajšom umení aj keď nie odcudzil, ale aspoň vzdialil, preto som všeličomu musel znovu privykať.“ Nasledujúce roky strávil mnohými cestami po slovenských mestách či odľahlých kopaniciach hľadajúc inšpiráciu pre nové diela. Množstvo kresieb, akvarelov a olejomalieb, ktoré v tomto období vytvoril, zachytáva akoby snové krajiny, intímne ženské akty, lúky, kvety, miesta naplnené harmóniou, lyrickosťou a pozitivizmom. V niektorých dielach prevažuje jednoduchosť a zrozumiteľnosť blízka vtedy pretláčaného socialistického realizmu, v iných sa objavujú charakteristické znaky surrealizmu, ktoré autor začal výrazne využívať ešte v období pred druhou svetovou vojnou – otvorené okná a dvere do krajiny, levitujúce figúry či zostupujúce oblaky (Vidiecka romanca, 1950 https://www.webumenia.sk/dielo/SVK:SNG.O_6251/zoom ). Niekedy až metafyzické krajinné panorámy v sebe prelínajú autorove spomienky na francúzske pobrežia s námetmi slovenského vidieka (Snežienky, 1955) alebo pozývajú diváka do meditatívneho prostredia vyprázdnených polí a otvorených horizontov. (Široké pole, 1955)
V tomto duchu by sme mohli charakterizovať aj prostredie druhého plánu obrazu Moréna. Prázdne lúky a kopce s poslednými zvyškami topiaceho sa snehu pohlcujú svojim tichom a pokojom akékoľvek záchytné body, ktoré by nad krajinou mohli dominovať. Aj centrálna figurálna scéna je akoby od tohto ticha odsadená či do neho neisto vložená. Miznúce línie mladých stromčekov strácajúcich sa v prostredí len v náznakoch oddeľujú zobrazenú scénu od jej prostredia. Folklórny motív vychádzajúci z pohanských zvykov oslavujúcich koniec zimy by sme bez poznania tohto, pre nás dobre známeho kontextu, mohli pokladať za súčasť autorovho surreálneho vyjadrenia. Opustenosť ženských postáv v krajine s figurínou morény, bez publika či sprievodu, ktoré by aspoň čiastočne naznačili naratív scény, túto nadrealisticky pôsobiacu situáciu iba zdôrazňujú. O výbere motívu môžeme preto hovoriť aj ako o prepojení mytológie slovenského folklóru s osobnou mytológiou a programom autora. Zobrazovanie dedinských a folklórnych motívov sa v tvorbe Imra W. Kráľa objavuje už v polovici dvadsiatych rokov. Nie však v ich monumentalizovaní, ale práve naopak, skôr v ich ironickom odľahčení smerujúcom až k sociálne kritickej satire. K motívu vynášania morény sa autor vracia aj neskôr v roku 1959, avšak už v oveľa popisnejšom a dynamickejšom spracovaní mnohofigurálnej scény.
Imrich Weiner-Kráľ (* 26. 10. 1901, Považská Bystrica – † 11. 8. 1978, Bratislava) je jedeným z najvýznamnejších slovenských maliarov a grafikov. Od roku 1919 študoval na Umeleckopriemyselnej škole v Prahe a krátky čas aj na Českom vysokom učení technickom (architektúra). V roku 1922 pokračoval v štúdiu na Akadémii výtvarných umení v Düsseldorfe (prof. R. Döring, L. Heupel-Siegen), v roku 1923 v Berlíne a v roku 1924 v Paríži (École des Beaux-Arts, Acadèmie de Grande Chaumière Acadèmie Colarossi). Absolvoval niekoľko študijných pobytov v Paríži (1930, 1937), Berlíne a Dessau (Bauhaus, 1930). Začiatkom tridsiatych rokov sa jeho tvorba rozvinula smerom k asociačnému poetizmu a osobitej forme slovenského surrealizmu. V roku 1935 usporiadal spolu s maliarom Františkom Malým historicky prvú nadrealistickú výstavu v našom prostredí. Tridsiate roky sú preto považované za najprogresívnejšie ťažisko v rámci jeho tvorby. V roku 1961 sa natrvalo usadil v Bratislave.

Imrich Weiner Kráľ: Morena, 1950-1955, olej na maliarskej lepenke, 54 x 44 cm
O 148, dielo nadobudnuté v roku 1986

Untitled-2 (1)

Stále živá expozícia /online/

Viac

Pripomeňme si našu Stále živú expozíciu aspoň takto v skratke. Prostredníctvom vizuálneho / virtuálneho sveta máte tak jedinečnú možnosť, aspoň z časti nahliadnuť na jednotlivé obrazy priamo z pohodlia svojho domova…A aby to bolo ešte zaujímavejšie, pridávame opäť ďaľší kvíz  Ako dobre poznáš Stálu expozíciu Turčianskej galérie v Martine 2…
kliknite na tento link a už iba vypĺňajte https://forms.gle/s4rBQGLtkU1V23XY6 .

Príjemnú zábavu.

 

93375998_3066635416689903_8883341314276458496_n

Vedeli ste, že...

Viac

Najviac zastúpeným autorom v zbierkovom fonde TG je Jaroslav Vodrážka?
Jaroslav Vodrážka bol český maliar a ilustrátor najmä kníh pre deti a mládež, ktorý v rokoch 1923 – 1939 pôsobil ako výtvarný pedagóg v Martine. Medzi jeho najznámejšie diela patria ilustrácie detských knižiek Smelý Zajko, Dubkáčik a Budkáčik, Div a zázrak… Turčianska galéria vlastní 1385 malieb, kresieb a grafík tohto autora. Diela darovala galérii po autorovej smrti jeho manželka pani Ela Vodrážková.

94143592_3071874542832657_1604152813129039872_o

Kreatívne tvorenie / Odkrývanie

Viac

Milí priatelia, ďalší videonávod z našej ponuky. Spestrite si víkend pomôcou maľby s bielym voskom…
Budete potrebovať: nádobu s vodou, štetce, výkres, biele voskovky alebo vosk, vodové farby a fantáziu. Voskovkami môžete kresliť čokoľvek, kľudne sa len nechať viesť rukou… Pozorne sledujte, čo sa deje keď zapúštate farby do bieleho vosku… príjemné tvorenie, tiež sa môžeš pochváliť, čo ti vzniklo a poslať nám svoju tvorbu.

IMG_20200423_112415

Kreatívne tvorenie / šablóny

Viac

Pokračovanie v tvorivých aktivitách Turčianskej galérie / Kreatívne TVORenie…

 Šablóny – vytvorte si jednoducho a rýchlo

Budeme potrebovať:
Orezávač, manikúrové nožnice, obrázok ako predlohu, priesvitnú fóliu, výkres alebo textilnú tašku, farby, štetec, paletu, štipce, fixku, nádobu s vodou

Obrázok môžete zvoliť akýkoľvek, my sme sa inšpirovali naším obľúbeným Mikulášom Galandom…

Prajeme príjemné tvorenie.

DSC_3312

Vedeli ste, že...

Viac
V zbierkovom fonde Turčianskej galérie sa v súčasnosti nachádza 3858 zbierkových predmetov v šiestich výtvarných disciplínach?
Maľba – 485 diel
Kresba – 1798 diel
Grafika – 1298 diel
Sochárstvo – 166
Fotografia – 110
Iné médiá – 1
95261754_3098639493489495_6445418079206768640_o

Mohlo by vás zaujímať...

Viac
Nakoľko bol Mikuláš Galanda významná osobnosť slovenského výtvarného sveta a v našich zbierkach sa môžeme pýšiť veľkým zastúpením jeho tvorby, radi by sme vám ukázali jeho ďalšie „cennosti“. V našom depozitári sa tiež nachádzajú Galandove osobné veci ako jeho 👓, pastelky, farby, či rodinné fotografie. Teraz teda máte jedinečnú možnosť, vidieť niektoré z nich… Mikuláš Galanda, maliar, grafik a ilustrátor. Narodil sa 4. mája 1895 v Turčianskych Tepliciach. Študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Budapešti, na Umeleckopriemyselnej škole a na Akadémií výtvarných umení v Prahe. Počas študentských čias sa spriatelil s Ľ. Fullom, s ktorým tiež pôsobil ako pedagóg na Škole umeleckých remesiel v Bratislave. Taktiež spoločne vydali manifest moderného maliarstva Súkromné listy Fullu a Galandu (1930 – 1938). Za knižnú grafiku bol ocenený striebornou medailou na výstave v Paríži. Nakoľko zomrel predčasne, umelcova manželka Marie Galandová počas 2.svetovej vojny, úpenlivo schovávala jeho tvorbu zamurovanú pod schodišťom Galandovho ateliéru. Mikuláš Galanda patrí jednoznačne medzi špičku slovenského výtvarného sveta. Položil základy moderny na Slovensku spolu s ďalšími umelcami, a tak vytvoril priestor pre nové možnosti v slovenskej výtvarnej tradícii.
pracovny zosit vytvorene v turci

Pracovný zošit - Vytvorené v Turci / Umenie v lokálnom prostredí

Viac

Spomínate na výstavu Vytvorené v Turci – umenie v lokálnom prostredí?

Trvanie: 3. júl – 11. september 2019

Kurátor: Kristína Zvedelová

Zámerom výstavy bola realizácia skupinovej výstavy vybraných umelcov, ktorí žijú a aktívne tvoria na území Turca, prezentácia ich tvorby a myšlienok, ktoré zhodou okolností vznikajú na jednom geograficky vyčlenenom území.

Súčasťou sprievodných aktivít pre deti, bol tiež zaujímavý pracovný zošit. My vám teraz ponúkame možnosť, si ho stiahnuť v pdf forme a  možno si aj takto zaspomínať na výstavu.

Grafický vizuál printových materiálov: Katarína Jančovičová

Projekt bol podporený z verejných zdrojov poskytnutých z Fondu na podporu umenia, ktorý je hlavným partnerom projektu.

na stiahnutie TU

95554386_3114966055190172_1982202173894688768_o

Vedeli ste, že...

Viac

Najstarším dielom v zbierkovom fonde TG je grafický list – medirytina nemeckého grafika z r. 1554 – 1600 Podobizeň Henricha III. Valois – kráľa francúzskeho. Dielo získala TG darom v roku 1987.

IMG_20200430_134614

Kreatívne tvorenie / ozdobné papiere

Viac
Pokračujeme v kreatívnom tvorení…
 vytvorte si ozdobný papier… využite staré voskovky️️️ a pripravte si podľa nášho návodu ozdobný papier, ktorý následne môžete využiť pri svojich ďalších kreatívnych projektoch. Môžete ho tiež využiť na menovky, pohľadnice, ľúbostné listy, vizitky a pod.
Budeme potrebovať:
– papier
– voskovky
– strúhadlo
– papier na pečenie
– žehličku
Pozor!!! Práca so žehličkou môže byť nebezpečná, poproste o o pomoc svojich rodičov, alebo niekoho z dospelých. Ak si dospel, môžeš aj sám
Podarili sa ti pekné výtvory? Pochváľ sa nám s nimi v správe. Príjemnú zábavu…
98078704_3149952468358197_3211637288224161792_o

Dielo mesiaca - máj

Viac

O 462 Želmíra Duchajová-Švehlová: Model, 1920 – 1930, olej na plátne, 40 x 49 cm

Pri príležitosti 140. výročia od narodenia maliarky, pedagogičky, spoluorganizátorky spolku Živena Želmíry Duchajovej-Švehlovej (6. mája 1880 Lazy pod Makytou – 15.5.1955 Martin) vyberáme z našich zbierok na svoju dobu unikátne dielo: Model, 1920 – 1930. Aj keď je obraz z formálneho hľadiska neskoršou verziou stredoeurópskeho impresionizmu a námetom zostáva v klasickej téme ženského aktu, v kontexte doby a prostredia jeho vzniku odvážne prekračuje zaužívané konvencie vo výtvarnom umení. Predovšetkým už len samotným prevzatím tradičného námetu nahého ženského tela, ktorý bol v dejinách umenia výlučne mužskou doménou. Z dnešného pohľadu sa nám táto zmena vtedy tradičných autorských pozícii môže zdať skoro bezpredmetnou. V období na začiatku 20. storočia však bola žena vo výtvarnom umení skôr zobrazovaným objektom, symbolom či múzou maliara – muža. Ako slobodná umelkyňa s vlastným pohľadom bola naozaj výnimočným zjavom nielen v domácom prostredí. Ženy umelkyne boli často označované za tie, ktoré nemajú na voľné umenie nadanie a možnosti ich akademického vzdelania boli okresávané na dekoratívne a úžitkové smery či na takzvané „dámske akademie“. Aj v rámci takejto akadémie bolo však štúdium obmedzované iba na niekoľko „prípustných“ námetových okruhov ako je krajinomaľba, portrét či zátišie. Dámsku akadémiu v Mníchove, na ktorej študovala Želmíra Duchajová-Švehlová opisuje sama autorka iba ako „ateliér pri ateliéri“. Okrem obmedzeného inštitucionálneho zázemia nenachádzala autorka oporu ani v domácom príliš konzervatívnom prostredí Martina, kam sa po štúdiu vrátila. Milan Thomka Mitrovský, ktorý v tom čase žil a tvoril v Martine, priamo zavrhoval jej úsilie o voľnú tvorbu a s nepochopením kritizoval jej uvoľnený štýl, charakteristický drsnosťou farebnej plochy, plošného zobrazovania či fragmentárnosťou kompozície. Pre jeho tradičné umelecké cítenie, ale aj starosvetsky zmýšľajúcu inteligenciu bol poburujúcim elementom samotný fakt jej vyrovnanej pozície: nezávislej ženy – maliarky.

Napriek tomu, že dielo Model nevieme s úplnou presnosťou datovať, (autorka až na niektoré výnimky svoje diela nedatovala), vieme že bolo vytvorené v období jej pôsobenia ako odbornej učiteľky kreslenia na štátnej meštianskej škole v Martine. Príklon k maľbe škvrnou v tomto obraze, ako aj v ostatnej tvorbe je zbavený akejkoľvek literárnej príťaže, typickej pre domáce prúdy impresionizmu. Oslobodenie sa od ťažkých tém či nostalgických nálad a príklon k otvorenému maliarskému pôžitkárstvu, sa v našom prostredí stáva skôr výnimkou. Táto sústredenosť na vnútorné, čisto maliarske problémy tak Duchajovú zaraďuje do vývojovo novšej problematiky postimpresionizmu. Dielo sa dostalo do zbierok kúpou v roku 1991 po výstave „Želmíra Duchajová-Švehlová – prvá slovenská maliarka“, realizovanej k 110. výročiu jej narodenia. Ide o jeden z celkovo ôsmich obrazov – olejomalieb od Ž. Duchajovej Švehlovej v zbierkach Turčianskej galérie v Martine.

Želmíra Duchajová-Švehlová (1880 – 1955)

bola prvou akademicky vzdelanou slovenskou maliarkou. Študovala na Umeleckej škole spolku umelkýň v Berlíne (1906 – 1910) a portrétnu maľbu na Dámskej akadémii výtvarných umení v Mníchove (1910 – 1914). Od roku 1919 žila a pôsobila v Martine, najskôr ako učiteľka kreslenia, neskôr ako maliarka v slobodnom povolaní. V rokoch 1918-1949 bola spoluorganizátorkou slovenského ženského hnutia, v rokoch 1920 – 1946 bola podpredsedníčkou spolku Živena.