Akvizície Turčianskej galérie 2016

Akvizície Turčianskej galérie 2016

Nákupnou komisiou boli schválené nasledujúce diela Andreja Rudavského: Kaplnka (rok: 1966-2008, rozmery: 49 x 16 x 38 cm, materiál: bronz, signatúra: značené v spodnej časti autorskou značkou AR); Podvečer v krajine (2001, 57 x 76 cm, sololit, akryl, značené v pravom dolnom rohu monogramom AR v červenej farbe); Spomienka (2004, 51 x 73,5 cm, sololit, akryl, nesignované).
– Kaplnka je dielom dokumentujúcim ústredný program jeho skulpturálnej tvorby ktorým je štylizovaná sakrálna architektúra v podobe formálne redukovaných jednoloďových a sedlovou strechou ukončených objektov. Tieto kaplnky ktoré signifikujú Rudavského tvarové myslenie sú rozvíjané od 60. rokov až do posledných rokov jeho života, kedy pôvodné skôr hmotovo kompaktné vertikálne útvary dopĺňa o ďalší typický prvok jeho neskorej tvorby a tou je Hlaholika. Estetika tohto prvého slovanského písma mu učarovala natoľko, že ňou začal dotvárať svoje staršie diela, čím začali vznikať nové konštrukcie. V tejto kaplnke sú zreteľné obidve charakteristiky jeho sochárskeho diela, teda tak ranné ako aj neskoršie fázy jeho tvorby.
– Podvečer v krajine je obrazom ktorý je dôležitým príkladom Rudavského formotvorného uvažovania na ploche obrazu. Techniku sochárskeho konštruovania a radenia hmôt aplikuje aj vo svojom maliarskom diele ktorému sa paralelne venuje od svojich umeleckých začiatkov. Tento neskorší obraz v akryle je tematicky verný jeho programu zobrazovania hláv vždy z profilu a vždy v kompozícii s geometrickými útvarmi a inými špecifickejšími atribútmi, ktorými sú v tomto prípade husle.
– Spomienka, akrylový obraz je svojou povahou viac geometrický v abstraktnejšej polohe bez jasnejších znakových prvkov okrem štylizovanej architektúry v ľavej strednej časti obrazu, na ktorú je nasmerovaná redukovaná tvár typickej tváre týchto hlavových konštrukcií ktoré Rudavský disciplinovane rozvíja od svojho skorého tvorivého obdobia a hláv Prométeov a Vrahov.

Propagácia diel na zakúpenie začala už realizáciou výstavného projektu Povedomé formy  Pocta Andrejovi Rudavskému, ktorý sa konal v termíne 25. 2. – 1. 5. 2016 k výstave boli prizvané verejnoprávne média aj regionálna televízia a periodiká. Tento projekt sa žiaľ aj kvôli úmrtiu Andreja Rudavského, posledný výstavný koncept, na ktorom ešte aktívne spolupracoval, stal symbolickou rozlúčkou s dôležitým autorom slovenského moderného sochárstva. Získané akvizície sú v tomto období (1. 12. 2016  24. 2. 2017) vystavované na výstave Povedomé formy – Výber diel skupiny Galandovcov v priestoroch Slovenského inštitútu v Berlíne.

Projekt bol podporený z verejných zdrojov poskytnutých z Fondu na podporu umenia, ktorý je hlavným partnerom projektu.

https://www.fpu.sk/sk/

Fotogaléria z projektu